Hver dag i 1900 dager har Ingrid Tronstad malt minst ett bilde. Hun og Kristin Romberg ble enige om dette. Uansett hva de ellers gjorde skulle de produsere det ene lille bilde og legge det ut på bloggen sin.

Den som har vært på Høstutstillingen på Venskaben i Asker, har helt sikkert lagt merke til Ingrids mange bilder på 6,5×9 cm satt opp på en plate. – Det er overskuddsbilder, sier hun. – Jeg lager minst ett blide og legger det i en eske med dato påskrevet baksiden. De andre kan gå på utstilling.

Totalt har hun produsert minst 5.000 forskjellige uttrykk. Den 15. mars ble det monotypi. Dette var noe nytt som hun ville prøve.
– Det var grisete, men gøy, sier Ingrid.

Eide

Det var Kai Eide som, på vegne av ABK, ledet workshopen som ble avholdt i Kunstfabrikken i Heggedal. Han mener det er fullt mulig å arrangere en workshop over flere dager der en ender opp i en utstilling.

Monotypi
Monotypi er en grafisk teknikk som gir ett enkelt trykk. Som kjent gir vanlige grafikk flere trykk fra samme plate. Slike engangstrykk er plantrykk som er framstilt ved at en maler bildet med trykkfarge direkte på en plate av glass eller blankpolert metall. Det kan også skje ved at platene blir valset inn med en tjukk farge som kan tegnes i med pinner, pensler, hendene, filler eller annet. Platen blir så trykt av på et papir i en kobbertrykkspresse eller rulle.

Vanligvis kan det bare tas ett godt trykk, og teknikken passer derfor ikke til å lage opplag på flere eksemplarer.

Monotypi har sin opprinnelse fra 1600-tallet. På slutten av 1800-tallet ble teknikken dyrket av blant annet Edgar Degas. Også den britiske kunstpoeten William Blake eksperimenterte med engangstrykk.

– Supert initiativ, vi vil ha mere sånt, sier Kirsten Selmer som også deltok på workshopen.